vi var alla unga, mer eller mindre begåvade och vi var vackra

04/12/2009

Ida # 10 Det roligaste är att vara vaken på natten

Jag ligger med näsan tryckt mot en tröja som jag har fått låna av honom, drar febrilt efter luft genom näsan som en blodhund för att hitta hans doft men misslyckas eftersom jag har sovit i tröjan i snart två veckor. Den luktar således bara min egen parfym och … sömn. Skaffade sömntabletter för snart en vecka sen men det verkar som om det var typ, E? Somnar aldrig nu för tiden. Där ljög jag, somnar som en sten typ 3 på eftermiddagen och vaknar med skuldkänslor klockan 8 på kvällen. Och så börjar det om. Funderar på att emigrera från verkliga livet för att slippa försöka förstå L/D-formationer på aminosyrorna jag har jobbat med i ett halvår. Ska vara klar med min uppsats om två veckor. Har typ 90% kvar att skriva. Älskar mig själv ibland. Den här staden: full av korta latinos med o-ironiska mustascher (är dom långa så är dom typ långa som jätten i big fish och ser likadana ut också, plus o-ironisk mustasch), otrevliga korta tjejer med brodyr på jeansfickorna och gubbar med skabb på skalpen. Och en snygg kvinna med felfri hy (jag). Vill flytta till Arktis och bo där med min tama isbjörn ”Kent” och aldrig se människor. Blir lite febrig av att tänka på en reträtt från det sociala livet. Tänker på att jag betalar ganska mycket pengar för den här lägenheten. I lägenheten bor: jag, mina kläder, min teddybjörn, och minst ett spöke. Har allvarligt haft mardrömmar varje natt sen jag kom hit (därav sömntabletterna) plus att det en gång var imma på köksfönstret plus ett handavtryck. Typ barnhand. Det fladdrar skuggor i köket och utanför fönstret ropar en ledsen liten mexikansk fågel på en partner. Mitt internet dör alltså hela tiden. För att ha internet i korta pauser måste jag balansera min dator på knäna. Får minst en gång om dagen fruktansvärda vredesutbrott och vill gnaga köttslamsor från armen på grund av detta. Min landlord ser ut som en blandning av en tomte och en böckling, och när hon ler ser hennes mun ut som valfri gubbe i valfri disneyfilm, nä förresten, precis som Jafar när han har klätt ut sig till gammal gubbe och ska lura snälla Aladdin när han sitter i fängelse. Just det där leendet när allt man ser är gula stumpar som pekar åt alla håll och typ ryker av dålig munhygien – det är min landlord. Plus att ytterdörren inte går att låsa. Så fort jag kramar min nallebjörn blir jag trött precis som en liten unge. Andra saker jag tänker på – hatar att inte få sms på en hel dag, hur länge kan en huvtröja ta på sig att torka i regnig mexikansk bergsmiljö när man inte har en värmefläkt (än), varför är det så tråkigt att laga mat, varför fungerar inte sömntabletterna? Känner att jag har vansinneshår och stora stirriga ögon just nu. Vet precis vem jag skulle önska hit om jag kunde förflytta folk med tanken. Fast det här med att man kan översätta texter på internet numera gör mig paranoid. Hej jag luktar på din tröja, vill ha dig här nu! Mhm glada, kärleksfulla natthälsningar från er favoritbiolog.

1 comment:

  1. ibland är det bra att saker inte fungerar. sömnlösa nätter, spöken och skittabletter blir till fantastiska texter som jag läser om och om igen.

    ReplyDelete