vi var alla unga, mer eller mindre begåvade och vi var vackra

05/01/2010

Julia # 14 - Crime pays

> Hej Jonas,
>
> Skulle du bli arg på mig om jag sa att jag för några timmar sen stulit din
> bok från Pocket Shop på Götgatan och nu läser en novell med blanka ögon?
>
> För alltså, jag har ingen ångest över stölden,
> jag tycker nästan att det låter fint att vara boktjuv
> och jag tänker mig att det kanske är Norstedts som förlorar mest på det
> iallfall?
>
> Det stod mellan dig och Bukowski därinne och det blev nästan en
> Chinaski-skildring till, för jag är lite på botten just nu
> och ja du skriver också om utanförskap och mittemellanskap men på ett mer
> agera då!-sätt och det kändes lättare att lägga min lilla kvarvarande
> energi på whisky och litterära horor.
>
> Men sen blev det ändå du, för jag vill ge bort boken i julklapp,
> till en svenska i exil,
> och då passade det bättre med någon svensk.
> Och tur att det blev du och inte Bukowski.
> Jag menar, Bukowski kan jag inte skriva brev till.
> Han är ju död.
>
> Och om du blev arg, så vill jag säga förlåt. Allt har gått lite fel sen
> jag kom hem från Paris till världens kallaste stad.
> Alltså, jag vet att det inte är ditt fel.
> Det kändes bara skönt att hoppa tillbaka tio år och låta boken glida ner i
> tygpåsen.
> Ta makt över något, vadsomhelst.
>
> Och alltså även om att det är fel att sno böcker
> och mot alla kategoriska imperativ i världen
> så känns det ändå lite
> som att du är på min sida.
> Har jag fel?
>
> Respektfullt,
>
> Julia
>
> ____________________________________________________
>
> Jonas Hassen Khemiri
> www.khemiri.se
>
>


Den 4 januari 2010 00.05 skrev Jonas Hassen Khemiri :

Bästaste Julia,
Med risk för att kunna åtalas för något (medhjälp? mened? bokterrorism?)
så vill jag ropa BRA STULET!!! Kul att du läser mina ord och sprider dem
vidare till se bara till att du läser den noga innan och stryker under ev
favoritpartier.

Lev väl.

/Jonas

No comments:

Post a Comment